четверг, 1 ноября 2018 г.

Урок природознавства в 4 класі. Вчитель року 2017р.


Тема. Україна на карті світу. Карта України.
Мета: поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; засобами практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами; виховувати пізнавальну самостійність, цілеспрямованість, патріотичні почуття, прищеплювати любов до Батьківщини.

Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Гра «Так чи ні»

·        Чи вірите ви, що глобус це зменшена модель Землі?
·        Чи вірите ви ,що на нашій планеті 6 материків?
·        Чи вірите ви ,що Північно- льодовитий океан найтепліший?
·        Чи вірите ви ,що Євразія найбільший материк?
·        Чи вірите ви ,що у водах Тихого океану може зустрітися молюск – гребінець?
·        Чи вірите ви ,що наша Батьківщина знаходиться на материку Євразія?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Якою буде тема нашого уроку ви дізнаєтеся розгадавши кросворд
А).Робота з кросвордом (слайд №1)
 
1.Зменшена в мільйони разів модель Землі?
2.Зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі, або її окремих частин?
3.Символ нашої Батьківщини , що означає триєдність і тривимірність світу, і християнство трактує його вже як святу Трійцю: єдність Бога-Отця, Бога-Сина, Бога-Духа Святого.
4.Прилад, який допомогає орієнтуватися на місцевості?
5. Столиця нашої Батьківщини?
6.Річка на берегах якої стоїть Київ?
7.Синьо-жовтий державний символ нашої країни?
Б)Яке слово утворилося в виділених квадратах? Тож сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про Україну, про її розташування  на карті світу, півкуль і Європи.(слайд №2)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(слайд №3)
1. Бесіда з елементами розповіді
Є на світі така сторона,
Золотими дощами умита,
Де холодні криниці без дна,
Де я можу душею спочити.
Є на світі така сторона,
Неповторна, єдина, одна,
Щедрим сонцем,
Любов’ю зігріта
— У якій частині світу ми живемо?
— У якій півкулі знаходиться Європа?
— Покажіть на карті світу Європу.
— Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
— Покажіть на карті півкуль Європу.
— Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
— На якій же карті можна добре побачити всю Україну?
— Погляньте, діти, на карту України.(слайд 5-14)
         Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе український народ. Величезні простори займає наша країна. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900 км.
         Нині площа України становить 603,7 тис. км 2 . Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн — Франції, Іспанії. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією.
         Загальна довжина кордонів — близько 6400 км, у тому числі із країнами далекого зарубіжжя — 1250 км. 1050 км кордонів України припадає на моря.
         На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході — з Молдовою, а на півночі — з Білоруссю. На південному та північному сході — з Росією.
         Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом — м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка — с. Муравії Чернігівської області, а південна — мис Саричу Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.
         Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море.(слайд17) З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати.(слайд 18-22)
         На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степ.
         В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 000! На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай. (слайд)
         Дніпро (довжина 2285 км) — третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок в Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає «вічна вода». Друга назва Дніпра — Славутич, від слова «слава». Серед 847 приток є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.
         Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).
         Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це — міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв.(слайд 23)
         Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
         Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.

2. Практична робота(слайд 24)
— Знайдіть Україну на карті світу, півкуль і Європи.
— Порівняйте зображення нашої країни на карті світу, карті півкуль і Європи та карті України.
         На якій же карті можна добре побачити всю Україну, її кордони з іншими країнами, моря, річки, болота, водосховища, великі міста, гори, височини та низовини? Чому саме?
Учні за вказівкою вчителя розглядають фізичну карту України.
— Чому на карті півкуль багато блакитного кольору, а на фізичній карті України — мало?
— Які кольори переважають на фізичній карті і чому?
— Покажіть на карті, де розташована Україна.
— Які гори простяглися на території України?
— Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою?
— Куди впадають ці річки?
— З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
— З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою — найкоротшим?
— Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.
— Чи є в Україні гори? Які?
— Яке місто є столицею нашої держави?
— Які міста є найбільшими в Україні?
  3. Робота за підручником (с. 101–103)
Учні працюють за завданнями підручника на с. 101–102.
Виконують практичні роботи на с. 102–103.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 103.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
4.Фізкультхвилинка(відео)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
         1. Практична робота «Нанесення на контурну карту кордону України та її столиці»
— Відгадайте загадку: «Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?» (Географічна карта)
— Візьміть указку (олівець) і проведіть нею по всіх кордонах України.
(Один учень працює з картою України на дошці, решта — з картами в зошиті.)
— Яке місто є столицею нашої держави?
Учні самостійно наносять на контурну карту кордон України та її столицю.
2. Гра «Так чи ні?»
Учитель називає країну, а учні мають визначити, чи є вона сусідом України.
3. Робота в парах
— У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина?
— На якому материку ми живемо?
— Яка країна межує з Україною на півночі?
— З якою державою Україна межує на сході?
— Яка найбільша річка України?
— Як називається столиця України?
— Якими морями омивається Україна?
4.  Складання «павутинки»
— Складіть «павутину», з якими державами межує Україна.
5. Гра «Знавці-прикордонники»
Робота в групах.
Утворюється дві групи, які отримують твердження. Обговорюють їх у групах і дають відповіді.
Твердження:        
1) Україна межує з шістьма державами Землі.
2) На заході Україна межує з Польщею.
3) Найдовший кордон Україна має з Росією.
4) На півночі Україна має кордон з Польщею.
5) На півдні кордон водний пролягає  по Чорному морю.
6) Найкоротший кордон Україна має з Словаччиною.
6. Гра «Кінцівки»
— Доповніть речення.
Найвища гірська вершина в Україні — ... (Говерла).
Найвища гірська вершина в Криму — ... (Роман-Кош).
Найглибше озеро в Україні — ... (Світязь).
Найдовша ріка в Україні — ... (Дніпро).
Символічний знак держави — ... (герб).
Межа між державами — ... (кордон).
Полотнище синьо-жовтого кольору — ... (прапор).
Кущ із червоними ягодами, народний символ України — ... (калина).
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.(слайд 25)
На уроці я дізнався ...
Найцікавіше було…
(Оцінки за урок активні учні отримали на  зворотньому боці невеличкої карти України, таким чином конфіденційність оцінки була збережена)
VII. Домашнє завдання.
Скласти сенкан з словом Україна


Комментариев нет:

Отправить комментарий