Методична робота

Урок навчання грамоти (письмо)
1 клас

Тема: Звуковий аналіз слів      
Мета: удосконалювати навички звукового аналізу слів, каліграфічного письма; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до всіх членів родини.
Обладнання: презентація, звукові моделі слів, сигнальні картки, скринька
Хід уроку:
І. Організація класу.
Вчитель: Урок почався! Настрій у всіх  піднімається.
Діти: Наш клас із вчителем вітається .
Вчитель: Успіхів  зичу я тому, хто прийшов працювати до класу.
Діти: Чому?
Вчитель: Бо чекаю любові і плідної праці!
Діти: Ми любимо працю і будем  старатися!
Вчитель:                 Щоб ваші сподівання збулися :
                                 Працюватимем старанно,
                                 Щоб почути у кінці:
                                 Що у нашім першім класі  
                                 Діти просто молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліц - опитування
 Звуки мовлення
Звуки ми …(чуємо і вимовляємо)
Звуки є …, …  (голосні і приголосні)
За звучанням та за способом вимовляння приголосні звуки поділяються на … (дзвінкі і глухі, тверді і м’які)
Голосні звуки відрізняються від приголосним тим, що …( голосні вимовляються за допомогою голосу, приголосні – за допомогою голосу і шуму або лише за допомогою шуму)
Слайд 2
«Букви»
Букви ми …(Пишемо й читаємо)
Букви є …, …, …, …  (Великі і малі, друковані і рукописні)
Голосних звуків в українській мові …(6). На письмі їх позначають… (10 буквами).
Які букви позначають завжди 2 звука?
Скільки всього букв в дружній алфавітній сім'ї?
Слайд 3

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Закрийте оченята і прислухайтесь.
(Звучить запис лепету малої дитини)
 - Що ви почули? Чи можете ви відтворити ці звуки?
- Сьогодні на уроці письма ми поринемо у цікавий світ звуків. Повторимо, які бувають звуки мовлення та які існують способи їх позначення на письмі, будемо прагнути писати каліграфічно.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нової теми
Хвилинка каліграфії.
- Щойно на уроці читання ми розглядали тему «Моя родина». Ключовими словами під час уроку були: рід, рідня, родина. На яку букву починаються ці слова? Сьогодні наша іменинниця буква Рр.
 - Кожна людина починає свій новий день з чистої водички. І ми почнемо працювати в зошитах  з  джерельця чистотиз  хвилинки каліграфії:  пригадаємо написання великої і малої букви Рр, складів та слів з ними.

Повторення правил сидіння за партою під час письма
Зошит свій я розгортаю
 Навскоси його кладу,
 Ручку я ось так тримаю.
 Сяду рівно, не зігнусь.
 Буду я писати вправно,
 До роботи я берусь!

Закріплення навичок письма вивчених букв.
- Пригадаємо з скількох елементів складається велика буква Р ( із 2-х елементів: подовженої похилої прямої із заокругленням внизу і надрядкового півовала)
- Назвіть усі елементи рукописної букви р. (Пряма подовжена похила лінія і пряма коротка лінія із заокругленням угорі та внизу) . Слайд 4                                                                        
(На дошці дописую слово сім'я)
Отже, сьогодні на уроці ми також будемо говорити  про родину, відношення в родині.
- Назвіть звуки у слові РІД.
- Скільки складів у слові РОДИНА? Як це визначити? (У слові стільки складів, скільки голосних звуків). Назвіть голосні звуки в цьому слові.
- У слові РІДНЯ назвіть м’які приголосні звуки. Які букви їх пом’якшують? (і, я)

Словникова робота.
- Пригадаймо з попереднього уроку значення цих слів.
Сім'я – група близьких родичів, що проживають разом.
Родина – група людей, що складаються з батьків, дітей, онуків.
Рід  - ряд поколінь, що походить від одного предка.
           Слайд 5                                  Слайд 6                           Слайд 7

Пальчикова гімнастика.
Це – дідусь, а це – бабуся.
Це – татусь, це – мамуся.
І малюк, звичайно – я, от і вся моя сім'я.
- Зараз ми у всіх членів цієї веселої сімейки побуваємо в гостях.

  Робота з підручником (с.43). Виконання письмових вправ

Завдання 3.
- Розгадайте загадку:
Сильний, добрий, справедливий
Біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато.
Гордимось, бо це  наш(усі разом вимовляють слово - тато)
Слайд 8


- Відкрийте підручник на сторінці 43, завдання 3. Спишіть текст.
Я люблю свого татуся – приятеля мого! Біля нього не боюся нікого й нічого.
- Назвіть послідовно всі звуки і букв у виділеному слові.(Люблю)
- Порівняйте кількість букв і звуків у цьому слові.


   Мовленнєва діяльність

Завдання 4. 
- Розгадайте загадку.
Пестить, ніжить і голубить,
Розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
Бо вона моя
(вимовляють разом - матуся).
Слайд 9


- Прочитайте вірш. 
Мамо, матінко, матусю,

я варити кашу вчуся.
Як навчусь варити я –
буде їсти вся сім'я.

Слайд 10

- Назвіть букви і звуки у виділених словах
- У якому слові букв більше ніж, звуків? Чому?
- У якому слові звуків більше, ніж букв? Чому?
- Прочитайте слова-звертання до мами. Як ви називаєте свою матусю?

Фізкультхвилинка  (Пісня «Мамо і тато» Н.Май)
Слайд 11
V. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з звуковими фішками.
- По перших літерах слів визнач  слово. (Бабуся)
Слайд 12
Бабуся завжди зустрічає вас з радістю, накриває стіл. 
За допомогою фішок дівчатка викладають звукову модель слова ЇЖА [йіжа].
- Скільки букв, звуків? В чому різниця?
За допомогою фішок хлопчики викладаютьть звукову модель слова БОРЩ  [боршч].
 - Скільки букв, звуків? Чому?
Слайд 13
2. Гра «Яка буква зникла?»
- По перших літерах слів визнач  слово. (Дідусь)
 Слайд 14

- Дідусь любить рибалити. Він накопав черв’ячків. Серед них опинився книжковий черв’ячок, який  з’їв літери  у словах. Допоможіть їх відновити: карас…, …шка, р…кзак, л…щ.

Слайд 15
3. Складання та записування речень.
- Народжуючись, кожна дитинка вимовляє певні звуки, згодом з них утворює склади (ма, на,  ба, та), зі складів – слова( мама, баба, дай, ну-ну). Пізніше пробує складати цілі речення. Перед вами слова, поставте їх у певній послідовності та складіть речення.
родини,  немає,  Без,    щастя,   для,  людини.
(Без родини немає щастя для людини.) .
Слайд 16                                                        Слайд 17
         - Скільки слів у цьому реченні? Як ви розумієте це прислів’я? Як потрібно ставитись до старших членів сім'ї?

4.      «Чарівна скринька»
- Перед вами чарівна скринька. Давайте покладемо туди гарні,  чарівні слова, які будемо вживати у своєму мовленні  до всіх членів сім'ї, щоб ваші рідні відчули, що ви їх любите і поважаєте.
Побажання від вчителя.
Де злагода в родині, де мир, а не війна -
Щасливії ті люди, блаженна сторона.
Тому я бажаю вам і вашим рідним сімейного щастя та благополуччя.


. Підсумок уроку.
- Як вам працювалося?
- Який настрій? (Показ смайликів)
- Чиї сподівання здійснилися?
- Хто молодець?       
Ось і уроку кінець.
Хто працював – той молодець!
За роботу по заслузі
щиро дякую  вам,  друзі.
Слайд 18

Урок української мови в 3 класі
Тема: Загальне поняття про частини мови
Мета:  відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій; повторити  поняття  «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово», «прийменник», «сполучник»; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні; визначати їх у реченні; удосконалювати орфографічну грамотність; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати любов до рідного слова.
Форма проведення: ділова гра «Детективне агенство»
Обладнання: план уроку, робочі зошити, таблиця «Фішбоун», підручники Захарійчук М.Д. «Українська мова 3 клас», лупа, дзеркальця, кейси детективів, мовний квест, картки.
Хід уроку
 І. Огранізаційна хвилинка.
- Доброго дня, діти. Запрошую вас до співпраці.
ІІ. Актуалізація навчального матеріалу.
(В руках у вчителя лупа)         http://900igr.net/data/predmety/Instrumenty-1.files/0020-040-Lupa.png
-         Вам відомий цей предмет? (Так. Це лупа)
-         Де ми його використовували? ( На уроках природознавства )
-         Для чого? (Досліджували рослини, корисні копалини)
-         А як ви думаєте, чому на урок української мови я прийшла сьогодні з лупою? ( Мабуть, щось будемо досліджувати)
Подивіться на малюнок.                    


- Ви знаєте цього героя?  (Так. Це Дім Дімич)
- Чим він займався?  (Розслідував, де ділося крило від літака)
                            
-         А як називається людина, яка займається розслідуванням?
(Детектив, сищик, таємний агент)
-         І  я вам пропоную стати справжніми детективами. Ви згодні?
Сьогодні урок наш непростий
Тут детективом будь навчають.
Увагу, пам'ять розвивають,
Будь спостережливим бажають.
-         Нас 19, а це вже справжнє детективне агенство.   
-         Оберіть, яку посаду б ви хотіли займати в групі.
(На партах лежать емблеми: керівник відділу, головний експерт, архіватор, секретар, координатор групи, помічник. Діти, спілкуючись в групі, розподіляють між собою посади)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Несподівано приносять повідомлення) Вчитель читає:
-                     Це детективне агентство? Ми учні 3 класу. У нас сталася надзвичайна  пригода. Хтось викрав  підручники з української мови. Допоможіть нам, будь ласка, знайти матеріал до уроку і виявити злочинця. Висилаємо вам закодовану тему уроку, над якою ми працюватимемо завтра …
-         Діти, допоможемо?
-         Чи немає у вас на партах закодованої теми? А як же її прочитати?
(Методом «Дзеркальце»,вчитель роздає дітям дзеркальця )

ІV. Оголошення теми та мети уроку.
-                     Ось і є перша справа нашого агентства. І працювати ми будемо в групах  над темою  «Частини мови». Терміново беремося  за роботу.
А щоб справа удалася, з яким настроєм  працюватимемо? Я бажаю вам зберегти  цей настрій на весь урок. В цьому допоможе нам план уроку. Виконавши його, ми дізнаємося, хто викрадач. Бо наше головне завдання  - допомогти дітям  і самим повторити  частини мови.
План уроку
1.      Підготовка детективів
2.      Фоторобот
3.      Речові докази
4.      Слідчий експеримент
5.      Дізнання
6.      Експертиза
7.      Атестація
V. Робота над темою уроку
1.     Підготовка детективів
- Починаємо розслідування з підготовки  детективів.
А) Блокнот
- Кожен детектив повинен мати блокнот для записів. Такі блокноти у кожного на парті.                                                                                                                       (У кожного учня на парті робочі зошити-блокноти)
-  А що є головним у роботі детектива? (Залишитися непомітним)
Збирати інформацію і не залишати відбитків пальців.

Б) Пальчикова гімнастика.
- Тому вони одягають рукавички. Одягнемо і ми їх. Підготуємо наші пальчики до письма. (Діти уявно одягають рукавички)
- А чи треба детективу гарно і розбірливо писати? (Так)
- Для чого? (Щоб не заплутатися у своїх записах).

В) Каліграфічна хвилинка.
- Це перша справа нашого детективного агентства.
- Давайте запишемо і запамятаємо  число, коли ми її почали. (Число, класна робота)
- Хто ми сьогодні на уроці? (Детективи)
- Як називається наше агентство? (Детективне)
- Який ви чуєте звук на початку цих слів? ([д])
- Якою буквою на письмі позначається? («Де»)
- Подивіться на дошку: Дд   Ддд   Дддд …
- Знайдіть закономірність і допишіть рядочок.
- Позначте буквосполучення, яке написали найкраще.
-         А  девізом нашого уроку буде  прислів’я:
 «Зробив діло - (Діти продовжують)  (гуляй сміло)
-         Як ви його розумієте?
(Відпочити можна лише тоді, коли виконав роботу)
-         Каліграфічно напишіть його.

2. Фоторобот «Частини мови»      
- Кожен детектив перед тим, як почати розслідування, завжди зясовує, що йому відомо по цій справі.
А) Фоторобот
- Зберемо докази про частини мови – складемо «Фоторобот».   - Які частини мови ви знаєте?
(Іменник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник)
- На які групи вони поділені? (Службові і самостійні)
- Яка менша група? (Службові)
- Які частини мови ми відносимо до службових? (Прийменники і сполучники)
- Назвіть прийменники. Складіть з ними речення.
- Назвіть сполучники. Складіть з ними речення.
- Чим відрізняються службові частини мови від самостійних?
(До службових частин мови не можна поставити питання і вони не є членами речення)

Б) Прийом «Фішбоун»
- А самостійні частини мови ми повторимо за допомогою прийому «Фішбоун»  
-         Пригадайте, як же їх визначати?  Усно наведіть приклади.
(Діти по черзі називають як визначити частини мови, виходять до дошки і чіпляють картки, а усно наводять приклади частин мови)

 3     Речові докази.
-         Починаємо збирати речові докази.
А)  Робота за підручниками
 (Діти виконують вправу 231)
Підсумок
-         Я переконалася, що ви правильно визначили частини мови.

Б) Гра «Дослідники»
- Виконайте вправи 235, 236.  Який висновок можна зробити?
(Діти працюють в групі, складаючи речення, використовуючи прийменники і сполучники.)
Висновок
Прийменники – найчастіше вживаються з іменниками, а сполучники – сполучають між собою не тільки слова, а й речення.

Фізхвилинка
-         Будь якому детективу треба відпочивати і набратися сил для подальшої роботи. Відпочинемо і ми.

В) Робота з текстом.
- Продовжимо збирати  докази (вправа 232)
- Прочитайте текст і визначте його тему. Робота над текстом 
(усно)
-         Про що йде мова в тексті? Яка його тема? Доберіть заголовок до тексту.
Вправа «Архитектори слова» (самостійно)
-         Спишіть перший абзац тексту, вставляючи пропущені букви.
Перевірка.
-         Які букви вставили? Доведіть.
-         Які правила ми тільки що повторили?
(Правопис ненаголошених Е та И та правопис слів з сумнівними  приголосними)

4.  Вправа «Впізнай мене»  (вправа 237)
- Випишіть з тексту:
 І група – іменники, ІІ група – прикметники, ІІІ група – дієслова

Перевірка. Зачитує координатор групи.
-         Заслухаємо детективів 1 групи. Доведіть.
-         А які докази зібрали детективи 2 групи. Обгрунтуйте свій вибір.
-         Надаємо слово агентам 3 групи.
-         А які частини мови ми ще не виявили? (Службові)
-         Давайте всі разом знайдемо їх у тексті.  (Діти називають)
Висновок.
-         Чому саме ці слова не ввійшли до жодної з груп?
(До них не можна поставити питання і вони не є членами речення)

5.     Слідчий експеримент 
- Відпочили, а тепер завітаємо в Бюро помилок і проведемо слідчий експеримент.
-         Перед вами картки з прислівями. Вставте потрібні сполучники.
Зимою сонце світить, ( та) не гріє.
Прийшов грудень( і ) приніс студень.
Грудень кінець року, ( а ) початок зими.


 Робота з архівом. Вправа «Вибери мене»
- Діти, ми з вами багато зібрали інформації з теми «Частини мови», давайте відправимо її в архів. Цією роботою будуть керувати  архіватори.
( Діти коротко і швидко розповідають, що вивчили на уроці)
Перевірка.
-         Я перевірила. Матеріал заархівований. Всі справилися. Розумнички!

6.                Дізнання
- Переходимо до дізнання. Всю інформацію нам треба узагальнити. 
 Робота з кейсами детектива
- А як ви вважаєте, чи достатньо у нас знань, щоб допомогти дітям, які звернулися до нас?  
- Давайте відправимо смс - повідомлення з зібраним нами матеріалом.
- Виберіть потрібну інформацію з кейсу детектива.

- Ми допомогли дітям і самі закріпили  вивчене про «Частини мови».

Рефлексія. Експертиза
- Залишається провести експертизу і дати оцінку нашої роботи.
А) Експертиза - Домашнє завдання.

Б) «Поява» викрадача.

- Звучить весела музика. являється зображення  викрадача)
- Діти, погляньте, з’являється зображення викрадача. Але якщо він не боїться показати нам своє обличчя – значить став на правильний шлях і повернув підручники дітям. Сподіваємося, що учні, які звернулися до нас за допомогою, добре підготуються до уроку.

В) Підсумок
- Вам сподобалося працювати в детективному агентстві?
- Над якою справою ми сьогодні працювали? ( Частини мови )
- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
( Ми були, як детективи – розумні, уважні, активні, злагоджено працювали в групі, в парі, в трійках)
-         Що найбільше сподобалося? Що не вдалося?
-         Я думаю – це не остання справа нашого агентства.
-         Ми з вами будемо ще багато розслідувати, досліджувати і дізнаватись багато нового.

7. Атестація.
А) Самооцінювання.
 - А зараз оцініть свою роботу на уроці?                                                                                        
Підведіться  ті, хто вважає, що був активним, розумним, кмітливим і зберіг гарний настрій до кінця уроку. Я вам присвоюю звання  «Детектив 10 розряду». Молодці! Ми вам всі дружно аплодуємо.
- А тепер підніміться ті, хто вважає, що був недостатньо активним.                                                             
   Ви теж розумнички. І вам присвоюється звання «Детектив 8 розряду»                                                    
  Підніміть праву руку і … погладьте себе по голівці.
- Дякую вам за чесність. Я згодна з вашою самооцінкою.
- А зараз встаньте ті, хто дома підготується, постарається  і на наступному уроці буде найкращим.
- Я дуже задоволена  вашим вибором.

Б) Подяка і сюрприз. - Згадаємо девіз нашого уроку. (Зробив діло – гуляй сміло.)
- Діти,  вашою роботою задоволена я і школярі, які звернулися до нас за допомогою. Вони відправили нам СМС.
-         Дякую за роботу!

Урок  природознавства

1 клас
(вересень - жовтень)
                                                
Тип уроку: урок-екскурсія

Тема: Екскурсія. Ознайомлення з об’єктами неживої та живої природи.

Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати вміння групувати об'єкти неживої та живої природи, порівнювати об'єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів; учити порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Місце проведення: пришкільний сад (або парк)

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Пролунав шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Хоче нам сьогодні він
Показати дивний фільм.
І не вигадку - реальне:
Про природу нашу гарну.
- Але перш ніж перейти до даного завдання, ми повинні                                                    дізнатися про погодні умови  на сьогодні.
Вправа «Погода»
Який сьогодні  день — ясний, хмарний, похмурий?
Яке небо?
Чи є опади?
Який вітер?
— Яка температура повітря?
Що змінилося порівняно з минулим тижнем?
Оформлення куточка природи (дата, день тижня, пора року, погодні умови і т.д.)

ІІ. Повідомлення теми уроку, мотивація навчальної діяльності
- Дякуємо. Сьогодні такий чудовий день, що мені хочеться опинитися серед цієї краси. А, ви, діти, бажаєте помилуватись природою? (Так.)
- Добре, у такому разі  ми проведемо урок серед природи, у пришкільному саду. Саме там зможемо подивитись дивний фільм  про чудову природу, дослідити, пізнати її та зрозуміти багато цікавого. А девізом нашого уроку стане уривок із вірша-звернення  Оксани Сенатович:
«Стань, послухай, роздивись! Мову рідної природи розуміти серцем вчись...»
Повторення  правил техніки безпеки та правил поведінки в природі.
            - Але перш, ніж підемо, ми повторимо правила поведінки на екскурсії:
·         По дорозі до місця зупинки йти в колоні по двоє.
·         Не відволікатися по дорозі на сторонні об’єкти, не відставати від товаришів.
·         У колоні не галасувати, слідкувати за вчителем, який іде попереду колони.
·         На зупинках уважно слухати вчителя.
·         Ходити у визначених учителем місцях.
·         Не ламати гілки дерев, кущів, не рвати квітів.
- Отже, щоб не зникла дивна казка, ведіть себе спокійно й тихо, будьте уважні та спостережливі.
(Перехід до пришкільного саду)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
а) Актуалізація опорних знань учнів
- Ось і прийшли ми на  гостини до природи. І перш за все, якщо ми люди, то маємо привітатися з навколишнім світом.
(Діти повторюють за вчителем.)
Наше довкілля, доброї днини!
Щирий уклін тобі від людини.
Поруч із нами в житті повсякчас
Є ти учителем, другом для нас.
- Довкілля! Дов-кіл-ля. Вслухайтесь, діти, у це слово. На яке слово воно дуже схоже? (Довкола.)
Так, справді, усе, що знаходиться довкола нас і пов'язане з нами в житті, називається довкіллям. Як по іншому можна назвати довкілля? (Навколишній світ)
Вчитель читає вірш
Дивлюсь на квіти і радію,
 У них чарівність і краса.
 Можливо описать зумію,
 Як вранці сріблиться роса
 Й травичка від роси аж сива,
 В промінні сонечка блищить.
 Природа вранішня красива —
 Це надзвичайно дивна мить,
 Бо стільки ніжності і світла,
 І аромату, й кольорів…
 Новенька квіточка розквітла,
 Прокинувшись від літніх снів.
 І рання пташка заспівала,
 Щоб привітати день новий.
 А десь зозулька закувала
 І звеселився світ земний,
 Загомонів, і дню радіє,
 Вітає світло і тепло.
 І вітерець тихенько віє,
 А сонце вгору попливло…
- Про що розповів віршик? (Про росу, травичку, сонце, пташку, квітку.)
- Погляньте, які з них є зараз навколо нас? Озирніться й доповніть, які предмети навколишнього світу ви ще бачите?

б) Пізнавально-розвивальні вправи
-  Серед усього названого є жива природа, нежива та предмети, створені руками людей. Як ви гадаєте, що могло б належати до живої природи?
Діти висувають свої припущення.
- Із чого видно, що ця пташка - живий предмет? (Рухається, їсть, росте.) Приставте долоньку до свого ротика. Що ви відчули? (Ми дихаємо.) А пташка дихає? А дерево?
Пропонується учням підійти до дерева і послухати деревце.
- Чи чути, як дихає деревце? Як ви думаєте, за допомогою чого воно дихає?                                                    - Отже, жива природа що робить?
Разом.  Дихає, росте, живиться, рухається, (доповнюю) народжується.








Далі проводиться узагальнююча робота.
- Хто так робить? (Імітую рухи деяких тварин, наприклад: ведмедя,
зайця, кота ). Як їх назвати одним словом? (Тварини)
- Хто так робить? (Імітую рухи птахів)
- Отжее, до живої природи належать... (тварини, рослини, люди).

в) Робота в групах  «Ми - дослідники»
(Методичний коментар: розподіляю учнів на дві групи та даю завдання дослідити  першій групі - воду в калюжі; другій - камінець.)
-  Дослідіть, чи дихає, їсть, росте, народжується цей  предмет навколишнього світу, тобто чи належить він до живої природи?
- Який висновок зробила кожна група? (Це нежива природа, бо…)











І V. Узагальнення та закріплення  вивченого матеріалу
а) Рухлива гра  «Живе  чи  неживе?»
З цим ви впорались, малята.
А в  гру не хочете пограти?
Зветься   гра   «Живе  чи  неживе
Що ви скажете на те?
Тільки, друзі, не баріться,
Поміркуйте  й  враз торкніться... до живої  природи (неживої).

б) Бесіда
-  Сподобалась вам гра? Запам’ятайте: вся природа поділяється  на живу й неживу природу. Усі предмети природи з'явились незалежно від волі людини.
-  Діти, давайте знайдемо у природі такі предмети, які вкрай необхідні. Доведіть свою думку.
Чи потрібний дощ? Сонце? Горобчик? Камінь? Гусінь?
Підсумовую аргументовані відповіді дітей.
- Так, у природі потрібне все, і навіть гусінь чи  комарі, адже вони є найкращим кормом для птахів.
Учитель читає вірш.
Потрібні усі - і злі, і привітні,
Страшнючі потвори і ті необхідні.
На світі потрібен усяк, хто в нім є,
Чи  мед, чи отруту, чи ще що дає.
Важко живеться кішці без мишки,
І мишці без кішки не легше ні трішки.
Варті всі життя на землі -
І мусять це знати великі й малі.
- Будьте уважні до природи, не нівечте її, зупиніть тих, хто забруднює річки, засмічує ліси, знищує живу природу.
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти,
В полі, у лісі, над яром -
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілок не ламай для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежину в гаю,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.     
          (П. Ситниченко)
Повернення  дітей до класу.

V. Підсумок уроку в класі
а) Гра «Інтерв’ю».
- Кореспондент телепередачі «В гостях у природи»  хоче дізнатись, що цікавого ви дізналися на цьому уроці.

а) Засвоєння екологічного  правила
Вчитель дякує учням за те, що вони уважно слухали і не заподіяли природі ніякої шкоди; висловлює впевненість в тому, що діти і надалі будуть берегти  природу.
- Давайте разом вивчимо правило і завжди будемо його застосовувати.
Ми всі — господарі природи.
Тож збережемо її вроду!
            

Комментариев нет:

Отправить комментарий