вторник, 27 декабря 2016 г.

Українська мова. 3клас

Тема:Правопис  префіксів з-(с-)
Мета:
навчальна:ознайомити учнів з вимовою і правописом слів із префіксами з-, с-. Формувати графічні та орфографічні навички;
розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, фонематичний слух, комунікативні навички.
виховна: формувати у дітей народний світогляд шляхом вивчення українських традицій святкування зимових свят; розвивати в учнів основні категорії народної моралі: працелюбність, повагу до батьків, щедрість, чесність;прищеплювати ідеали добра.
Хід уроку
             I.            Організаційна частина
Стали діти всі рівненько, усміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли й працювати почали.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
    Що у 3-Б класі діти просто молодці!

-Діти,  яка зараз пора року?
-А ви любите зиму? За що?
-Я не випадково почала розмову про зиму, бо сьогодні на уроці української мови я пропоную вам здійснити мандрівку в історію українських звичаїв і обрядів, пов’язаних із зимовими святами.
Слайд 1
-А які зимові свята ви знаєте?
-У вас на партах лежать календарики зимових народних свят. Про деякі з них ми поговоримо протягом уроку, а про інші ви розпитаєте своїх рідних, дізнаєтеся на уроках курсу «Я у світі».

7 грудня – Катерини,
13 грудня – Андрія,
19 грудня – Миколи
7 січня – Різдво
14 січня – Василя
19 січня - Водохреща

Календарик зимових свят
          II.            Контроль, корекція та актуалізація опорних знань

1.Усне опитування
-Скажіть мені, будь ласка, яку тему ми зараз вивчаємо з української мови? (Правопис префіксів).
-Що таке префікс? (Частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів).
-На попередньому уроці  ви познайомилися з префіксами роз-, без-.  Давайте  перевіримо, як ви засвоїли правопис цих префіксів.
-Розкажіть правило про правопис префіксів роз-, без-.

2.Робота  в групах
1 група
Встав пропущені букви в словах:
Ро..логий              ро..мочити
бе..душний            ро..казати
бе..шумний           бе..звучний
ро..кидати             бе..ділля
Розбери слова за будовою
Розгадка,  зима,  святковий, безголосий.
2 група
  Антонімічний диктант
( Записати слова-антоніми до поданих слів. Виділити префікси. Пояснити їх правопис).
Рогатий, вусатий, взутися, загадка, шумний, сніжний, хмарний, заплести.
(Безрогий, безвусий, роззутися, розгадка, безшумний, безсніжний, безхмарний, розплести ).
3 група
 Допиши  префікси роз- або  без-.
…..питати, …..надійний, …..казати, …..крайній, …..смішити, …..сильний, …..розвязати,   …..жалісний.

3. Вибірковий диктант
- А зараз послухайте розповідь про перше зимове свято і випишіть слова, у яких є префікси роз-, без-. 

Слайд 2
7 грудня – одне з найулюбленіших жіночих свят – великомучениці Катерини. Дослідники дохристиянських вірувань розповідають, що в давнину це було свято Дівочої долі. В цей день долю потрібно розвеселити. Для цього молодь збиралася на вечорниці. Дівчата вишивали, хлопці розказували веселі оповідки. Весь вечір розважалися,  співали і танцювали. А ще в цей день  дівчата гадали.  Якщо на Катерини поставити у воду вишневу гілочку, а на Маланку вона розпуститься і зацвіте – це добрий знак, доля буде квітучою і безтурботною.

-Які слова виписали? Назвіть у них префікси. Як вони пишуться?

4.Робота з таблицею. Висновок 
У префіксах роз- і без-
Не буває букви «ес».
Букву «зе» завжди пиши
І усім про це ти розкажи.

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми продовжимо працювати  з префіксами  і познайомимося з вимовою і правописом префіксів з-, с-.
      На цьому уроці ми повинні  з’ясувати, коли потрібно писати
префікс с-, а коли з-.

1. Проблемне питання
- Як ви думаєте, який префікс з- чи с- потрібно вставити у словах(слова записані на дошці):
.. чепити, ..шити,   ..дерти, ..палити, ..фотографувати.
(Діти висловлюють свої припущення, приходять до висновку, що це завдання викликає труднощі, що потрібно знати правило про правопис префіксів з-, с-).
Виконати це завдання правильно ми зможемо тоді, коли з’ясуємо правило написання цих префіксів.

ІV.Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
  1. Робота з текстом
У вас на партах текст, про наступне зимове свято, яке припадає на 13 грудня. Давайте прочитаємо його і випишемо в два стовпчики слова з префіксами с- і з- .
Слайд 3
13  грудня  – свято Андрія . У народі його ще називають Калита.  У цей день хлопці збиралися на вечорниці. Вони зносили до чиєїсь хати різні пісні страви. В цей день обов’язково потрібно було скуштувати калиту –спечений круглий корж з отвором посередині. Його підвішували під стелю. Хлопці стрибали, щоб відкусити. Хто не зможе підстрибнути, повинен станцювати. А хто схопить найбільший шматок, той буде на вечорницях паном Калитинським.
(Діти виписують слова у два стовпчики).
¬                              ¬
с-                             з -
Скуштувати          збиралися
спечений              зносили
станцювати
схопить

2.Висновок:
-Підкресліть букви перед якими вжито префікс с-.
-Давайте зробимо висновок, коли  потрібно писати префікс с-. 
-Це правило для зручності запам’ятовування називають правилом «кптфх».
 А як ви думаєте, чому воно отримало таку назву? (Бо потрібно запам’ятати ключові букви, перед якими пишеться префікс с- , а в усіх інших випадках будемо писати префікс з-).
3.Опрацювання правила на с. 98
Діти, але ми назвали не всі ключові букви. Є ще одна буква, перед якою пишуть префікс с -, але вона не зустрілася у нашому тексті. Відкрийте правило у підручнику на с. 98 і з’ясуйте, яку букву ми забули включити у наше правило «кптхф».(Букву ф).
(Правило: Перед буквами к, п, т, ф, х завжди пишеться префікс с-.)  

 (Вивішую таблицю на дошці).
4.Відповідь на проблемне запитання
То  які ж префікси потрібно написати у наших проблемних словах?
(Діти вставляють префікси, записують слова в зошити коментовано:
зчепити,  зшити,   здерти,  спалити,  сфотографувати).

V.Узагальнення, систематизація і закріплення навчального матеріалу

1.Дидактична гра «Прикрась ялинку»
Раз у нас сьогодні мова йде про свята, мабуть, ви зі мною погодитеся, що до свят потрібно прикрашати оселю, клас, щоб створити святковий настрій. Адже свято Андрія – напередодні Нового року. Символ нового року – ялинка, яку ми й будемо прикрашати сніжинками.

Слайд 4
 Але для того, щоб їх повісити потрібно правильно вставити префікс у словах, які до них прикріплені:

..терти, ..казати, ..писати, ..в’язати, ..ховати, ..формувати, ..сипати, ..чистити, ..чесати, ..мішати.
(Діти по черзі беруть сніжинки, читають записане слово, вставляють префікс,пояснюють правопис, записують на дошці і в зошиті).

Слайд 5
Ось ми і прикрасили ялинку.

2.Розповідь учителя про святого Миколая
А наступне свято дуже добре відоме всім дітям, бо є їх улюбленим. Мабуть, кожен з вас чекає на нього. Ану підкажіть мені, що це за свято?(Свято Миколая).

Слайд 6
-Що ви знаєте про Святого Миколая?
1600 років тому жив у місті Мирах хлопець на ім’я Миколай. Він народився у дуже багатій родині, але його батьки рано померли, залишивши синові великий спадок. Серце хлопчика переповнювала доброта і він вирішив віддати усе своє багатство бідним людям. Він робив це таємно уночі. Щоб ніхто його не впізнав. Коли Миколай помер, його душа стала перед Богом. В нагороду за добре життя на землі Господь забажав нагородити Миколая, запропонував виконати будь-яке бажання. Але Святий попросив лише про одне, щоб Бог дозволив йому час від часу сходити з неба і допомагати тим, хто потрапив у біду. Відтоді кожного року в день своїх іменин у ніч на 19грудня Святий Миколай ходить по землі і розносить добрим дітям подарунки.

Ви,мабуть, думаєте, як він може про всіх дізнатися. У нього є помічники – маленькі янголята, вони постійно за нами спостерігають і про все записують у книжечки: одна, чорна, – про погані вчинки, а інша, біла, – про хороші справи. І сьогодні на урок до нас також завітав ангел зі своєю книжечкою для того, щоб з’ясувати, які діти навчаються у нашому класі, чи можуть вони розраховувати на подарунки  святого Миколая.

(Заходить ангел. У нього в руках книга добрих і поганих вчинків)

Ангел:Добрий день, малята. Я трудився увесь рік,  добрі вчинки підмічав, імена дітей хороших у цю книжечку писав.  А зараз хочу провести з вами фізкультхвилинку. Я буду запитувати про ваші чесноти і недоліки, а ви думайте, ви такі, чи ні, виконувати вам запропоновані дії, чи не варто.

3. Фізкультхвилинка
Встаньте ті, хто серцем добрий.
Підстрибніть, хто з вас хоробрий.
Покрутіться щедрі й чесні.
Ну, а злі в долоні плесніть.
Підстрибніть, хто завжди маму слуха.
Неслухи смикніть себе за вуха.
Хто веселий, усміхніться.
Ті,хто вдячний, поклоніться.
Дуже гарні тут малята!
Ждіть даруночків до свята.

4.Каліграфічна хвилинка

Святий Миколай дуже задоволений вами. Адже ви виховані, добрі і ввічливі діти. А ще, мабуть, дуже старанні і охайні. Виробленню навички охайного і каліграфічного письма сприятиме каліграфічна хвилинка. Давайте пропишемо каліграфічно першу букву імені улюбленого святого всіх дітей.
Слайд 7
Мм

-Які звуки позначає ця буква? Дайте їм характеристику.
-Запишіть каліграфічно народну приказку про свято Миколи.
До Миколи нема зими ніколи.
  
  -  Що виробляє в нас вправа «каліграфічна хвилинка»?

 5.  Робота з підручником

*Вправа 225  (Усно. Робота в парах)
Прочитайте текст. Розкажіть один одному, як у вас проходив цей день у минулому році.
   Українські діти з нетерпінням чекають 19 грудня. Вони щиро вірять, що в цей день Святий Миколай їм щось подарує.
   І справді, кожен з вас уранці знаходить під подушкою або в черевиках якийсь подарунок. Але зважте, що Святий Миколай кладе подарунки тільки чемним, ввічливим і слухняним дітям. А неслухам він може покласти під подушку замість подарунка різку.
   Тож дбайте про те, щоб здобути від Миколая у цьому році гарний подарунок.
З книги «Дванадцять місяців»
Прочитайте виділені слова, визначте префікс, поясніть його вживання.
*Гра «Хто перший?»
Знайдіть у тексті вправи 227 слова, у яких всі приголосні звуки є дзвінкими (грудня, вони,день), глухими (що, щось), звуків більше ніж букв(щиро, їм, обов’язково), звуків менше, ніж букв (вірять, день).
Спишіть перше речення, визначте головні члени.(Діти  чекають).

*Релаксаційна пауза (Звучить святкова зимова мелодія)
Слайд 8
–А зараз закрийте очі і уявіть, що вже настало свято, загадайте бажання, які подарунки ви хотіли б отримати, і подумайте, що для цього потрібно робити, як себе вести, над чим попрацювати, можливо, щось змінити.

*Самостійна робота. Гра « Порівняй»
(Вправа 227, с.98)
-Порівняйте префікси у словах лівого і правого  стовпчиків.
  Поясніть їх  правопис.
Запишіть по чотири на вибір  слова з префіксом з-  і з префіксом с-.

7.Розвиток мовлення
Скласти речення за малюнками, на яких зображено зимові свята.
Святий Миколай приносить подарунки всім добрим дітям.
У Новорічну ніч діти з нетерпінням чекають Діда Мороза.
На Різдво у кожній хаті лунає святковий спів колядників.
Слайд 9

VІ .Підсумок уроку
-Над якою темою ми сьогодні працювали?
-Яке правило вивчили?
Гра «З-  чи с -»
Давайте з’ясуємо, як ви засвоїли тему нашого уроку.  У вас на партах сигнальні картки з префіксами з-, с-. Я буду показувати слово, а ви сигналізуватимете, який префікс потрібно в ньому вставити.

з

с
 






..терти,  ..няти, ….хопити, ..пекти, ..казати, ….мовчати,  ..класти, ..дати,  писати, ..тиснути, ..вязати, ..ховати, ..клеїти,  ..хопити,  ..чепитися. ..шити.

Я бачу, що ви гарно засвоїли матеріал уроку. (Оцінки учням, що добре засвоїли новий матеріал). А дітям, які допускали поодинокі помилки, раджу ще раз опрацювати правило на с. 98.
-Про які свята дізналися?
-Який настрій був у вас на уроці?
-Що найбільше сподобалося?

VІІ.Повідомлення домашнього завдання
–  Закріпити тему нашого уроку і удосконалити  вміння правильно писати слова з префіксами з-, с-  вам допоможе вправа 228 на с. 98, яку ви виконаєте вдома.




Комментариев нет:

Отправить комментарий