Тема. Розвиток
зв’язного мовлення. Складання казки на основі власного досвіду.
Мета:
Продовжити роботу із вдосконалення
навичок складання казки, вміння правильно й точно
висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення
та уяву. Виховувати любов до
казок.
Методично – дидактичне забезпечення уроку: малюнки
листків,осені, сюжетні малюнки
та емблеми для об’єднання дітей у групи, листки з дерев,асоціативний кущ «осені» , дерево для вправи «очікування».
Хід уроку
І. Оголошення теми
уроку
- Діти , сьогодні у нас
урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо скла-
дати казку. Наш урок – це урок творчості, натхненності,добра і радості. Про-
поную ознайомитися із
завданнями, які чекають на нас
сьогодні.
Читаємо з дошки:
1.Вправа «очікування»
2.Поетична стежина
3.»Дощ» компліментів листочкам
4.Колективна робота над складанням
початку казки.
5.Фізкультхвилинка
6.Робота в групах
7.Презентація роботи
у великій групі ( класі)
8. Підсумок
Складання асоціативного « куща» ( тема « Осінь»).
Погляньте на нього .А тепер виберіть із нього найкрасивіше ,найяскравіше явище
природи, яке відрізняє осінь від інших пір року. ( Падолист,
листопад)
-
Що це за явище таке?
-
Коли це найчастіше буває? ( У жовтні)
-
Так, у жовтні, тому ще з давніх – давен цей місяць називають золотоцвіт.
Та жовтнева пора падолисту вже відійшла, залишивши
таку красу в нашому класі.
Від цього тут святково
та врочисто. Та заметіль
листопада ще продовжується.
Кожен із
вас у пору впіймав листочок. Прислухайтесь до
нього ,порадуйтесь.
Листочок підкаже вам,що
ви « очікуєте» від сьогоднішнього уроку.
Пам’ятайте,
що починати треба зі слів: « Я очікую….. .»
ІІ. Вправа
« Очікування»
Діти говорять слова - очікування , прикріплюють до дерева чи на землю
листок.
-
Ось таку картину
осені створили наші очікування. А який
чудовий килим.
Ступаєш по ньому -
і бачиш листочки, різні за формою та кольором,величиною
й характером падіння на землю.
Я впіймала ось
такий листочок, він підказує мені, що я очікую:
-ви будете правильно,точно й красиво висловлювати свої думки,
фантазувати й
уявляти;
- будете злагоджено працювати в
групах, де вам буде комфортно.
- Діти ,що робиться з природою восени? ( Вона засинає)
ІІІ.Поетична стежина
-
Послухаємо,як про
це говорить поезія.
Читання поетичних рядків Івана Буніна:
Темної осені степ
укривається
Листям опалим вві сні.
Пагони сплять, і травиці дрімається,
Сік застига до весни.
-
Зрозуміло,що
сьогодні осінній лист – поважний гість у нашому класі. Я хочу,
щоб на всі
листочки полився «дощ» компліментів. Пропоную вийти на поетичну
осінню стежину, де ми уважно прислухаємося й виберемо
строфи, рядки, уривки
про осіннє листя.
(Читання віршів підготовленими дітьми.)
ІV.»Дощ» компліментів
листочкам
-А тепер відправимо листочки скупатися під «дощем»
компліментів, а може навіть
і під «зливу».
Скажіть,які вони,на що схожі, як летять?
Читаємо записи з
дошки:
Які листки, на що
схожі:
золотий
листопад,золотий дощ,
ніби сльози, ніби парашути,
золотисте, червонясте,
килимок, тканий так
майстерно,
схожі на яскравих
метеликів
|
Як падають,як
летять:
зривається і пісеньку співа;
пурхає,лине,миготить,майорить,
золоті метелики з дерева летять,
золотий пролився дощ,
наче полум’я горить,
запроменіли,падають , як зорі,
злітають, кружляють
|
-
Вдячні листочки вам
за такі чудові компліменти! І кожен із них
з нетерпінням
чекає, щоб стати головним героєм казки. А який же герой без імені? Давайте
виберемо йому ймення. ( Барвик,
Грайлик, Веселун)
-
А Барвик чи Грайлик хоче, щоб ви написали казку
про його подорож. Але
спочатку давайте підберемо синонім
до слова подорож ( мандрівка, мандри).
-
То як ми назвемо
казку? ( діти пропонують варіанти назв)
-
Запишіть в
зошит такий заголовок казки, який вам
найбільше сподобався.
V.Колективна робота над складанням початку
казки
-Діти, казка – це також текст. Із яких частин він складається?
-Як здебільшого розпочинається казка?
-Отже, яке перше речення запишемо?
На високому гіллі жив-був
Грайлик.
-Як йому жилося навесні та влітку?
Добре йому жилося навесні та влітку.
-Це ми написали зачин. Тепер ми розпочнемо писати основну частину.
-То яка пора року спричинила зміни в природі?
-Як про це сказати, щоб
використати образні вирази? Складіть
речення.
Непомітно підкралась золотокоса чарівниця.
-Що сталося з листочками?
Листочки зграйками та поодинці почали облітати з дерева.
-І врешті-решт станеться так,що листочок залишиться один на дереві.
Пишемо про це речення.
Скоро Грайлик залишився сам на дереві.
-
Що він вирішив зробити?
Вирішив піти у
мандри.
-Це ми написали одне речення основної частини. Треба
продовжити казку.
Але ж самому
сумно мандрувати. Грайлик
запрошує і вас , діти, допомогти
йому знайти
друзів, які б також стали героями казки, продовженням основної
частини.
Фізкультхвилинка
(Діти
імітують під музику рухи
листочка, який падає,шукають свою групу
за
емблемою)
Листочок,листочок на вітрі шелестить.
Сьогодні в таночок
із дітьми він спішить.
Діти люблять танцювать,
Люблять всі відпочивать.
Листочку друга ви
знайдіть
І гарну казку про них напишіть.
(Діти сідають на нові місця)
-Знайшли друзів листочку й собі? Тепер ви будете
разом працювати у
групі.
Тож давайте згадаємо правила роботи в групі.
Порадьтеся і виберіть лідера, каліографа, секунданта.
На виконання роботи
відводиться 10 хвилин.
VІ.
Робота в групах
Виконання роботи у групах. Складання казки ,запис її каліграфом на
листках.
І група
|
ІІ група
|
ІІІ група
|
«Листочок із їжачком»
|
«Листочок із каштанчиком»
|
«Листочок із другом»
|
Опорні слова
|
Опорні слова
|
Опорні слова
|
побачив їжачка, миттю
стрибнув, поспішав у
кубельце, розстелив на
ліжку, пісню колискову,
міцно заснули, подарує
матінці- землі, ще
родючішою стала
|
побачив каштан, один
моргає карим
оком,
мелодію вітру,міцні обій-
ми, розповів про життя-
буття, міцно заснули,
проросте, стане добривом
матінці - землі
|
з вітерцем і маленьким
товаришем,запрошення
в гості,струмочок жебо-
нить,стали човником,
миттю попливли,швидка
течія річки, на берег,
міцним сном, стануть
добривом матінці -землі
|
VІІ.
Презентація роботи у великій групі
( у класі)
Зразок
закінчення казки групи « Листочок
із їжачком»
Раптом під деревом
він побачив їжачка. Грайлик миттю
стрибнув з дерева
йому на спину. Їжачок
поспішав у своє кубельце. Там
він розстелив листочок
на своєму ліжку. Під ніжну колискову вітру вони разом міцно заснули.
Навесні подарує
себе листочок матінці- землі, щоб
ще родючішою вона
стала.
Зразок
закінчення казки групи
« Листочок із каштаном»
Та ось
побачив Грайлик на землі
каштан. Один моргав йому
карим оком.
У повільному
танку під ніжну мелодію
вітру опустився Грайлик до нього. Міц-
но обійняв каштанчик. Розповів про своє життя – буття.
Разом вони заснули міц –ним сном.
Навесні
каштанчик проросте, а листочок стане добривом
матінці - землі.
Зразок
закінчення казки групи
« Листочок із другом»
Разом із
вітерцем і маленьким товаришем опустилися вони на землю. Раптом
чують мандрівники запрошення
в гості. Прислухались – аж то струмочок
жебо-
нить. Стали друзі човниками і попливли. Швидка течія викинула друзів на берег .
Листочки
міцно заснули під
ніжну мелодію вітру. А
навесні вони стануть добривом матінці – землі.
-
Чи сподобалась вам виконана робота товаришів?
Тож поаплодуємо їм.
VІІІ. Підсумок
-
Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Скажіть, а чи справдились
ваші очікування?
-
Мої очікування
справдились , бо ви вчились висловлювати
свої думки точно і красиво, а ваше мовлення збагатилось
образними словами і словосполучення-
ми.
ІХ. Домашнє завдання
-
Дякую вам за роботу. Урок творчості завершується. А пролетів він, як мить.
Це була коротка
мить творчості.
На домашнє завдання – намалювати малюнок
Комментариев нет:
Отправить комментарий